Jak zachęcić uczniów do nauki historii?

Jak zachęcić uczniów do nauki historii?

Historia to dziedzina, która daje nauczycielom szerokie pole do popisu. Podróż przez dzieje – od tych najstarszych, przez mroczne średniowiecze i kolorowy barok, po najnowsze wydarzenia – jest okazją do zorganizowania fantastycznych i wywołujących wypieki na twarzy lekcji. Nie zawsze jednak muszą się one odbywać w klasycznej formie. Poniżej kilka propozycji, które mogą zachęcić uczniów do pogłębiania wiedzy na temat przeszłości i uzupełnić zajęcia z historii na każdym etapie edukacji.

Wyjście do kina

O potędze kina i telewizji nie trzeba nikogo przekonywać. Świadczy o tym popularność chociażby takich hitów dla młodej publiczności jak „Igrzyska Śmierci” czy Uniwersum Marvela. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać kinematografię także do lekcji historii.  Kluczem jest jednak wybór odpowiedniego filmu. Nie wszystkie obrazy reklamowane jako kino historyczne będą wartościowe. Jakich filmów więc szukać? Najlepiej tych produkowanych przez specjalistów od kina historycznego oraz takich, w których producentami wykonawczymi są znani historycy. Sprawdzić się mogą też klasowe seanse, np. coraz popularniejszych filmów dokumentalnych.

Wycieczki szkolne

Wycieczki szkolne zazwyczaj organizowane są do ważnych z punktu przeszłości Polski miejsc takich jak choćby gród w Biskupinie czy Malbork. Przy okazji wypraw do nich warto też uwzględniać nowoczesne centra nauki, które wzbogacone są o oddziałowujące na wyobraźnię interaktywne atrakcje. Przykładowo, wybierając się do Krakowa, oprócz Wawelu czy Starego Rynku warto uwzględnić choćby nowopowstałe interaktywne centrum odkrywania historii Polski i Polaków HistoryLand. Znajdujące się w nim budowle z klocków LEGO® (do stworzenia których wykorzystano 1,5 mln klocków!) prezentują ważne wydarzenia z dziejów kraju, np. obronę zakonu na Jasnej Górze oraz bitwę pod Grunwaldem, które uczniom są znane nie tylko z podręczników, ale także takich książek jak „Potop” czy „Krzyżacy”. Dodatkowe urozmaicenia audiowizualne i dźwiękowe, działające na wszystkie zmysły pozwalają im poczuć się jak uczestnicy oglądanych wydarzeń, przez co są w stanie lepiej zrozumieć ich specyfikę.

Przekład intersemiotyczny

Ta metoda najczęściej wykorzystywana jest na lekcjach języka polskiego. Nie oznacza to jednak, że nie ma przełożenia na zajęciach z historii. Co to w ogóle jest przekład intersemityczny? To nic innego jak próba zamiany danego języka na system innych znaków. Przykład: fragment powieści można zamienić na obraz, scenkę rodzajową lub melodię. Jak użyć przekładu historycznego na historii? Najlepiej analizując teksty źródłowe, np. prawa lub fragmenty listów znanych polityków. Rozłożenie na części pierwsze pozwoli dokładniej zrozumieć istotę, a zinterpretowanie za pomocą sztuki lub gestów przyczyni się do tego, że tekst zostanie lepiej zapamiętany.

Zaplanuj wizytę